Επιστήμονες έλυσαν το μυστήριο του διαγαλαξιακού επισκέπτη Ομούαμουα

0
41

Το 2017 ένα αντικείμενο με προέλευση έξω από το ηλιακό μας σύστημα ανακαλύφθηκε από το αστεροσκοπείο της Χαβάης. Ονομάστηκε Ομούαμουα, που σημαίνει αγγελιαφόρος στα χαβανέζικα. Το αντικείμενο έμοιαζε με κομήτη αλλά με χαρακτηριστικά που ήταν τόσο περίεργα ώστε να πυροδοτήσουν θεωρίες συνωμοσίας.

Δύο αστροφυσικοί από το πανεπιστήμιο της Αριζόνα, ο Steven Desch και ο Alan Jackson, ανέλαβαν να εξηγήσουν την παράξενη συμπεριφορά του Ομούαμουα και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι είναι ένα κομμάτι ενός πλανήτη σαν τον Πλούτωνα από ένα άλλο ηλιακό σύστημα. Η εργασία τους έχει δημοσιευτεί στο Journal of Geophysical Research: Planets. Οι επιστήμονες μελέτησαν τις παρατηρήσεις του αντικειμένου, που είχαν γίνει, και εντόπισαν πολλά χαρακτηριστικά που το έκαναν να διαφέρει από έναν κομήτη. Όσων αφορά την ταχύτητά του, το αντικείμενο εισήλθε στο ηλιακό μας σύστημα με χαμηλότερη ταχύτητα απ’ ότι ανέμεναν, κάτι που δείχνει ότι ταξίδευε στο διάστημα για λιγότερο από 1 δισεκατομμύριο χρόνια. Το σχήμα του βέβαια ήταν πιο πεπλατυσμένο από κάθε άλλο αντικείμενο που έχει παρατηρηθεί μέχρι τώρα.

Παρατήρησαν επίσης ότι καθώς το αντικείμενο απέκτησε μια μεγαλύτερη ταχύτητα απομακρυνόμενο από τον ήλιο, αυτή η ταχύτητα ήταν πολύ μεγαλύτερη από το αναμενόμενο. Η επιτάχυνση είναι ένα φαινόμενο που παρατηρείται στους κομήτες όταν απομακρύνονται από τον ήλιο επειδή η ηλιακή ακτινοβολία εξατμίζει τον πάγο. Παρόλα αυτά δεν εντοπίστηκαν τα αέρια που παρατηρούνται στους κομήτες με τη μορφή μιας ουράς κομήτη.

Οι Desch and Jackson υπέθεσαν ότι το αντικείμενο αποτελούταν από διαφορετικά είδη πάγου και υπολόγισαν το πόσο γρήγορα αυτοί οι πάγοι θα είχαν εξαχνωθεί (η μετατροπή από τη στερεά φάση απευθείας στην αέρια φάση) καθώς ο Ομούαμουα περνούσε κοντά από τον ήλιο. Υπολόγισαν επίσης το φαινόμενο της επιτάχυνσης, τη μάζα του, το σχήμα του και την ανακλαστικότητα των πάγων. Οι δύο επιστήμονες βρήκαν ότι ένα είδος πάγου μπορεί να είναι συμβατό και αυτό είναι το στερεό άζωτο. Αυτό το είδος πάγου μπορεί να εξηγήσει ταυτόχρονα όλα τα χαρακτηριστικά του Ομούαμουα. Καθώς το στερεό άζωτο έχει παρατηρηθεί και στην επιφάνεια του πλανήτη Πλούτωνα, είναι πολύ πιθανό ένα αντικείμενο που μοιάζει με κομήτη να είναι φτιαγμένο από αυτό το υλικό. «Συνειδητοποιήσαμε ότι ένα μικρό κομμάτι αυτού του πάγου θα μπορούσε να είναι πιο ανακλαστικό, που σημαίνει ότι θα μπορούσε να είναι μικρότερο σε μέγεθος. Επίσης η επιτάχυνσή του θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερη απ’ ότι στους κομήτες», ήταν τα λόγια του Desch.

Υπολόγισαν επίσης το ρυθμό με τον οποίο κομμάτια στερεού αζώτου έχουν χτυπήσει στην επιφάνεια του Πλούτωνα και άλλων παρόμοιων αντικειμένων στην πορεία της ιστορίας. Υπολόγισαν επίσης την πιθανότητα παγωμένα κομμάτια αζώτου να έχουν φτάσει στο ηλιακό μας σύστημα. «Ο Ομούαμουα φαίνεται να είναι ένα κομμάτι της επιφάνειας ενός πλανήτη σαν τον Πλούτωνα το οποίο ξέφυγε από το ηλιακό του σύστημα. Το να είναι φτιαγμένο από παγωμένο άζωτο εξηγεί και το παράξενο σχήμα του. Καθώς το εξωτερικό στρώμα του παγωμένου αζώτου εξαχνώνεται, το σχήμα του αντικειμένου σιγά σιγά μπορεί να ισοπεδωθεί, όπως ένα σαπούνι που μικραίνει κατά τη χρήση», είπε ο Jackson.

Θα μπορούσε ο Ομούαμουα να είναι εξωγήινη τεχνολογία;

Οι επιστήμονες αναγνώρισαν γρήγορα ότι ο Ομούαμουα πρόκειται για ένα κομητοειδές αντικείμενο. Ωστόσο άργησαν πολύ να εξηγήσουν με περισσότερη λεπτομέρεια και σαφήνεια τη φύση του με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν υποψίες για εξωγήινη τεχνολογία, όπως και έγινε στο βιβλίο που εκδόθηκε πρόσφατα «Extraterrestrial: The First Signs of Intelligent Life Beyond Earth” από τον Avi Loeb του πανεπηστημίου του Χάρβαρντ. Αυτό πυροδότησε ένα δημόσιο ντιμπέιτ για την ακρίβεια της επιστημονικής μεθόδου και την υπευθυνότητα των επιστημόνων στο να μην καταλήγουν σε βιαστικά συμπεράσματα. «Όλοι δείχνουν ένα μεγάλο ενδιαφέρον για την εξωγήινη ζωή, και είναι αναμενόμενο ένα τέτοιο αντικείμενο να κάνει πολύ κόσμο να σκεφτεί τους εξωγήινους. Στην επιστήμη είναι σημαντικό να μην βγαίνουν βιαστικά συμπεράσματα. Μας πήρε 2 με 3 χρόνια για να καταλήξουμε σε μια φυσική εξήγηση που να ταιριάζει απόλυτα στη συμπεριφορά του Ομούαμουα. Αυτό το χρονικό διάστημα δεν είναι πολύ μεγάλο στην επιστήμη και μάλιστα είναι πολύ μικρό για να λέμε ότι έχουμε εξαντλήσει όλες τις φυσικές εξηγήσεις», είπε ο Desch.

Παρότι δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι πρόκειται για εξωγήινη τεχνολογία, ο Ομούαμουα έκανε τους επιστήμονες να δουν με άλλο μάτι το εξωτερικό του ηλιακού μας συστήματος. Αν μπορέσουν να βρεθούν περισσότερα αντικείμενα σαν και αυτό θα διευρύνουμε τους ορίζοντες της κατανόησής μας για τα άλλα πλανητικά συστήματα, είτε μοιάζουν με το δικό μας πλανητικό σύστημα είτε όχι. Οι Desch και Jackson ελπίζουν ότι μελλοντικά τηλεσκόπια, όπως το Μεγάλο Τηλεσκόπιο Συνοπτικής Έρευνας που κατασκευάζεται στην Χιλή, θα μπορούν να παρατηρήσουν και άλλα διαστρικά αντικείμενα για περισσότερη μελέτη. «Ελπίζουμε ότι σε μια δεκαετία θα μπορούμε να βγάζουμε στατιστικά στοιχεία για το τι είδη αντικειμένων περνάνε από το ηλιακό μας σύστημα και για το αν οι πάγοι αζώτου είναι σπάνιοι, ή τελικά είναι τόσο συχνοί όσο υπολογίσαμε.», είπε ο Jackson.

Πηγή